Przegląd sekcji

    • Kurs przygotowuje pracownika instytucji finansowej do bezpiecznej pracy z wykorzystaniem technologii informatycznych i sieci Internet. Uczestnicy w interaktywny sposób poznają podstawowe zasady korzystania z urządzeń informatycznych, aplikacji i systemów, realizacji usług bankowych, aktywności w sieci Internet i ochrony tożsamości. Szkolenie przygotowuje do uzyskania Certyfikatu „Stosowanie zasad cyberbezpieczeństwa w instytucji finansowej” Związku Banków Polskich.

      Czas trwania: 3 godziny zegarowe

      Opis kursu

      Korzystanie z komputerów i Internetu, ze względu na wykorzystanie różnych technologii, ma swoje ograniczenia i niesie ze sobą niebezpieczeństwa. Obserwujemy dwa postępujące równolegle procesy. Z jednej strony, coraz częściej przestępcy wykorzystują technologię do pozyskiwania w nielegalny sposób środków finansowych – tak zwani cyberprzestępcy nieustannie poszukują możliwości technicznych lub sposobów oszukania nieświadomych użytkowników. Z drugiej zaś tworzone są nowe uregulowania prawne ograniczające swobodę w sieci, jak np. „Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa”, nakładająca na podmioty (zwłaszcza te, które są kluczowe dla funkcjonowania Państwa) obowiązek wprowadzenia i utrzymywania odpowiednich procesów wewnątrz organizacji.

      W szkoleniu poznasz podstawowe zasady korzystania z urządzeń informatycznych, aplikacji i systemów, korzystania z usług bankowych, obecności w sieci Internet i ochrony tożsamości.

      Szkolenie rekomendowane w przygotowaniu się do egzaminu „Stosowanie zasad cyberbezpieczeństwa przez pracowników instytucji finansowych”, w ramach Systemu Standardów Kwalifikacyjnych w Bankowości Polskiej przy Związku Banków Polskich

       

      Komu polecamy kurs:

      ·         Pracownikom instytucji finansowych oraz infrastruktury finansowej, tzn. banku, ubezpieczyciela, agenta rozliczeniowego i in., mającego kontakt z technologiami cyfrowymi, które mogą stwarzać cyberzagrożenie w środowisku własnym pracy oraz dla klientów

      ·         Studentom i absolwentom, którzy planują karierę w sektorze finansowym

       

      Co uczestnik będzie potrafił?

      ·         Bezpiecznie korzystać z urządzeń i systemów informatycznych, smartfonów i poczty elektronicznej

      ·         Bezpiecznie korzystać z bankowości internetowej, mobilnej i kart płatniczych

      ·         Chronić tożsamość własną i Klienta w cyberprzestrzeni

      ·         Reagować w sytuacji próby popełnienia oszustwa przez cyberprzestępców

      ·         Zapewniać bezpieczeństwo informacji, infrastruktury informatycznej, pracowników i Klientów dzięki procedurom wewnętrznym firmy

      ·         Poprawnie rozpoznać i zareagować w sytuacji podejrzenia, że mail jest  spamem, próbą oszustwa lub rozpowszechnianiem złośliwego oprogramowania; w przypadku zainfekowania komputera i smartfona złośliwym oprogramowaniem.

       

      Zakres tematyczny kursu:

      Lekcja 1  Bezpieczne korzystanie z urządzeń i systemów teleinformatycznych

       

      Temat 1: Zasady bezpiecznego posługiwania się hasłami do systemów informatycznych

      Temat 2: Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń i systemów informatycznych

      Temat 3: Zasady bezpiecznego korzystania z urządzeń mobilnych (smartfonów)

      Temat 4: Korzystanie z poczty elektronicznej z zachowaniem zasad bezpieczeństwa

       

       

      Lekcja 2  Korzystanie z bankowości internetowej, mobilnej i kart płatniczych

       

      Temat 1: Korzystanie z bankowości internetowej i mobilnej zgodnie z zasadami bezpieczeństwa

      Temat 2. Korzystanie z kart płatniczych zgodnie z zasadami bezpieczeństwa

      Temat 3: Zasady korzystania z kart płatniczych przy płatnościach w terminalu, bankomacie i Internecie

       

      Lekcja 3  Ochrona tożsamości w cyberprzestrzeni

       

      Temat 1: Ochrona danych identyfikacyjnych swoich i klientów przed ujawnieniem osobom niepowołanym

      Temat 2: Korzystanie z serwisów internetowych i społecznościowych w sposób minimalizujący utratę tożsamości

      Temat 3: Zapewnianie bezpieczeństwa dokumentom identyfikacyjnym

       

      Lekcja 4  Zapewnianie bezpieczeństwa informacji, infrastruktury teleinformatycznej, pracowników oraz klientów zgodnie z przepisami wewnętrznymi firmy

       

      Temat 1: Stosowanie Polityki Bezpieczeństwa

      ·         Podstawowe zagadnienia ujęte w Polityce Bezpieczeństwa obowiązującej w firmie

      ·         Poziomy klasyfikacji informacji, wraz z zasadami ochrony informacji, obowiązującymi na każdym poziomie

      ·         Powody oraz zasady bezpiecznego niszczenia dokumentów i nośników danych

      ·         Zasady ochrony dostępu do informacji przed osobami niepowołanymi

      ·         Zgłaszanie incydentów bezpieczeństwa obowiązujące w firmie

      ·         Zasady dostępu do pomieszczeń

      ·         Zasada wiedzy/informacji niezbędnej (tzw. Chinese Wall)

      ·         Zasady kontaktu z mediami/klientami obowiązujące w firmie

      Temat 2: Reagowanie w sytuacjach próby popełnienia oszustwa przez cyberprzestępców

      ·         Najbardziej popularne oszustwa wykorzystujące metody socjotechniczne

      ·         Umiejętne reagowanie w przypadku stwierdzenia próby oszustwa

      ·         Identyfikowanie symptomów i minimalizowanie prawdopodobieństwa udanej próby oszustwa

       

      • Kurs kończy się testem wiedzy

      Na zakończenie kursu otrzymasz zaświadczenie. Warunkiem uzyskania zaświadczenia jest zaliczenie testu wiedzy